Just another WordPress.com site

TA’ADDUD AZ-ZAWAJ

Assalamualaikum w.b.t. Alhamdulillah bertemu lagi kita pada entry ke7 Kak Sue. Semoga Allah memberikan nikmat kesihatan yang berpanjangan buat semua pembaca di luar sana. Ha…. Aktiviti apa pada hari ini yang anda lakukan? Mungkin ada yang mengisi masanya dengan rehlah bersama keluarga atau sahabat handai, mungkin ada yang mengi masa dengan membeli belah untuk barangan keperluan, mungkin juga ada yang tengah study untuk exam. Betul x?

xkira apa yang anda lakukan, semoga Allah merahmati anda semua.. Insya Allah pada hari ini, Kak Sue nak berkongsi satu topic. Mungkin ade sesetengah pembaca yang menyukai topic ini,mungkin juga ade yang x. Tapi Kak Sue harap same-samela kita berkongsi dan mengambil manfaat daripadanya.. Insya Allah..

Tajuk entry pada kali ini berkisarkan mengenai TA’ADDUD AZ-ZAWAJ. Adik2 atau pembaca tahu x apa yang dimaksudkan dengan ta’addud az-zawaj????

Tajuk ini mengenai poligami dan kedudukannya di sisi Islam. Tak dapat dinafikan, semua pembaca tahu ape itu poligami. Betul x? Kalau Kak Sue tanye ape itu poligami, mesti ramai yang jawab begini (poligami itu ialah berkahwin lebih dari satu isteri) dot…..dot…. dot….

Tahukah pembaca bahawa suami mempunyai hak dalam institusi kekeluargaan? Ha… itulah kuota sebagai lelaki, mesti anda berasa bertuah kan dilahirkan menjadi lelaki…Antara hak suami ialah suami boleh mengambil wanita sebagai isterinya tidak melebihi 4 orang asalkan beliau yakin boleh berlaku adil terhadap kesemua isterinya… Bukan senang tau saudara saudari nak berlaku adil kepada semua isteri, cuba anda bayangkan jika isteri pertama mempunyai kerenah yang bermacam-macam, isteri kedua pulak mempunyai sikap x mesra alam, isteri ketiga pulak dengan kerenah anak yang suka bergaduh manakala isteri keempat dengan perangai yang suka berdandan xkira masa dan cemburu xbertempat. Ha… macammane tu nak menangani keempat-empat orang isteri dalam masa yang sama? Fikirlah sendiri, ape ubatnya….xdapat Kak Sue nak menolong….

Poligami ini diakui oleh Al-Quran, Sunnah Nabi s.a.w, dan para fuqaha, sebagaimana firman Allah s.w.t dalam Surah An-Nisa ayat 3:

وَإِنۡ خِفۡتُمۡ أَلَّا تُقۡسِطُواْ فِى ٱلۡيَتَـٰمَىٰ فَٱنكِحُواْ مَا طَابَ لَكُم مِّنَ ٱلنِّسَآءِ مَثۡنَىٰ وَثُلَـٰثَ وَرُبَـٰعَ‌ۖ فَإِنۡ خِفۡتُمۡ أَلَّا تَعۡدِلُواْ فَوَٲحِدَةً أَوۡ مَا مَلَكَتۡ أَيۡمَـٰنُكُمۡ‌ۚ ذَٲلِكَ أَدۡنَىٰٓ أَلَّا تَعُولُواْ (٣)

3. dan jika kamu takut tidak berlaku adil terhadap perempuan-perempuan yatim (apabila kamu berkahwin Dengan mereka), maka berkahwinlah Dengan sesiapa Yang kamu berkenan dari perempuan-perempuan (lain): dua, tiga atau empat. kemudian jika kamu bimbang tidak akan berlaku adil (di antara isteri-isteri kamu) maka (berkahwinlah dengan) seorang sahaja, atau (pakailah) hamba-hamba perempuan Yang kamu miliki. Yang demikian itu adalah lebih dekat (untuk mencegah) supaya kamu tidak melakukan kezaliman.

Renunglah ayat ini wahai pembaca, moga2 ayat ini memberi manfaat kepada anda untuk dijadikan iktibar pada mase akan datang.. Kak Sue nak tanye satu soalan pada pembaca yang lelaki ni. Apa hukumnya poligami? Pada yang berkahwin mestilah tahu kerana anda kan dah ambik kursus kahwin, betul x? Poligami ni hukumnya tidak wajib dan tidak sunat… jadi ape? Poligami diharuskan di dalam Islam. Dalam perlaksanaan poligami, ia bergantung kepada individu. Kalau pembaca rasa pembaca layak untuk berpoligami, silakanlah tapi ade syarat-syaratnye, jangan pakai redah je… xboleh tau…

Jika saudara merasakan bahawa harta saudara melimpah ruah dan terlampau banyak serta boleh menanggung isteri lebih daripada seorang dari segi nafkah zahir dan batin, dan saudara juga merasakan saudara mampu berlaku adil terhadap isteri pertama, maka saudara dibolehkan berpoligami. Tapi, ingatlah! sekiranya saudara merasakan bahawa dengan poligami dikhuatiri akan membawa kerosakkan maka yang lebih utama ialah saudara perlu meninggalkannya.

Kepada pembaca yang budiman, setiap perkara yang disyariatkan Allah mempunyai hikmahnya yang tersendiri. Kadang-kadang Kak Sue pun terfikir kenapa poligami ini membuatkan banyak keluarga berpecah-belah???? Tapi sapelah kita nak menentang hukum Allah, setiap perkara itu ade kebaikannya. Mungkin hari ni kita x nampak, sape tahu di masa akan datang, barulah kita melihat betapa banyaknya kelebihan dari poligami. Kita hanya merancang, sebaliknya Allah yang menentukan. Jika saudara saudari melihat di Institusi Pengajian Tinggi sendiri,  perempuan lebih banyak dari lelaki. Tak pernah ke pembaca terfikir mane perginya lelaki di negara ini??? Kenapa wanita yang mendominasi setiap pekerjaan di dunia ini?? Ha… Kalau anda berfikir macam tu, kak Sue pun sama macam anda semua.. Agak2 la kat mane dorang ni ek??? Entahlah Kak Sue pun takde jawapannya. Mungkin mereka lebih suka bekerja dari belajar, mungkin mereka melihat pekerjaan dari perspektif yang berbeza. Sape tahu kan?

Saudara saudari, Islam adalah agama yang syumul, lengkap dengan segala panduan dan hukum hakam Allah s.wt. Oleh itu Islam datang membawa undang-undang yang lengkap, abadi dan memberi kesejahteraan kepada semua manusia. Islam tidak hanya membuat hukum hakam hanya untuk orang bandar sahaja tetapi Islam tidak melupakan orang desa, golongan susah dan golongan yang senang. Islam juga mementingkan kemaslahatan masyarakat daripada kepentingan individu. Subhanallah! Itulah kelebihan agama kita yang tiada tolok bandingannya.

Terdapat beberapa keadaan yang mendorong kepada poligami. Ha…. ape dia saudara2? Jawab jangan x jawab…Antara keadaan2 yang mendorong kepada poligami ialah:

  1. Perkahwinan pertama tidak menghasilkan anak
  2. Isteri pertama sakit dan memerlukan orang lain untuk menguruskannya serta suami dan anak-anak.
  3. Ada sebab2 tertentu yang menghalang ia dari memuaskan suaminya dari segi hubungan kelamin.
  4. Keadaan2 tertentu saperti terlalu ramai wanita contohnya selepas peperangan.

Justeru itu, kita sebagai manusia haruslah melihat perspektif ini dengan berhikmah kerana kebanyakan di antara kita menyalahkan hukum Allah dengan adenya kebenaran berpoligami. Realiti pada masa kini yang ingin Kak Sue kongsikan ialah kebanyakan di antara lelaki tidak mampu berlaku adil terhadap isteri-isterinya. Kebanyakan di antara mereka bersikap berat sebelah dan inilah penyebab yang menimbulkan keadaan huru-hara di alam rumahtangga. Ingatlah, orang yang susah bersama dengan kita dan orang yang senang tidak melupakan kita, insan inilah yang banyak menabur budi kepada kita.

Saudara, jika anda merasakan diri anda layak untuk berpoligami,maka tunaikanlah segala hukum-hukum Allah, moga poligami itu memudahkan diri anda, dan anda tergolong dalam orang yang berlaku adil kepada masyarakat. Jika anda berkahwin lebih dari seorang, ingatlah tanggungjawab anda semakin berat. Kak Sue nak nasihatkan kepada golongan lelaki di luar sane, betulkanlah niat supaya Allah meredhai apa yang anda lakukan, berbaktilah kepada semua isteri termasuk isteri pertama. Janganlah bersikap angkuh dan sombong kerana tanpa mereka siapalah anda di mata masyarakat. Bak kata pepatah “habis madu sepah dibuang”. Janganlah bersikap seperti itu, kerana Allah telah memberi amanah kepada suami untuk menjaga isteri dan anak-anaknya ke arah perkara-perkara yang diredhai. Berilah sesuatu itu kepada yang berhak untuk menerimanya moga Allah mempermudahkan segala urusan kita di dunia dan diakhirat. Insya Allah.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s